Als kinderen bij mij komen die problemen ervaren, ga ik uitgebreid in op hun probleem of moeilijkheden. Zijn hun problemen motorisch of emotioneel van aard? Ik probeer de hulpvraag duidelijk te krijgen. Dit bespreek ik zowel met het kind als met de ouders of verzorgers. Ook vraag ik hoe de ontwikkeling van zwangerschap en geboorte verlopen is. Als het nodig is, kan ik ook de leerkracht om informatie vragen.
Daarna doe ik met het kind een aantal testjes. Die bestaan uit lichamelijke opdrachtjes. Door het kind bijvoorbeeld op een been te laten staan, een kruisloop te laten doen en een aantal reflexen te testen. Daarnaast test ik of de oogmotoriek voldoende ontwikkeld is. Ook doe ik met het kind een paar opdrachten met pen en papier. Aan de hand van de uitslag van deze opdrachtjes maak ik een plan van aanpak en ga ik daar samen met het kind mee oefenen. Dat kan met beweging, spel of creatieve opdrachten zijn.
Dit alles vormt het intakegesprek met screening.
Het Meskerbord gebruik ik in de screening. Hiermee test ik of de linker en de rechter hersenhelft goed kunnen samenwerken.
Het is belangrijk dat het kind ook thuis aan de gang gaat met deze beweegoefeningen en daarom maak ik ook een plan met beweegoefeningen voor thuis. Hoe meer er thuis geoefend wordt, hoe sneller het effect heeft op de hulpvraag.
Ik kijk of het probleem niet cognitief maar juist motorisch is. Dat wil zeggen: ik kijk niet of de problemen bij het kind zijn ontstaan doordat het iets niet weet of iets niet geleerd krijgt, maar ik kijk of de problemen zijn ontstaan doordat het kind in zijn lichamelijke ontwikkeling iets gemist heeft. Door anders te kijken naar een hulpvraag, geloof ik dat er beter en sneller effect is op de hulpvraag en het kind hierdoor sneller met zelfvertrouwen verder kan groeien en ontwikkelen.
Oogscreening:
Soms kan het zijn dat er alleen problemen zijn met lezen en/of kijken. Dan kan er ook gevraagd worden om alleen de oogscreening. Dat doe ik ook in het intakegesprek, maar tijdens deze oogscreening richt ik me alleen op de samenwerking van de ogen; kunnen ze goed focussen op cijfers en letters of afbeeldingen op papier en kunnen de ogen goed in de verte zien? Wordt de informatie die de ogen waarnemen goed doorgegeven naar de hersenen? Ook bij de oogscreening komen reflexen aan bod, omdat sommige reflexen invloed hebben op de ontwikkeling van de ogen.
Met deze Bioptor test ik of de ogen goed samenwerken
Aan de hand van de testuitslagen maak ik een plan van aanpak. Dat bestaat uit simpele oefeningen die dagelijks gedaan moeten worden. Mochten de oogproblemen blijven aanhouden of ligt het buiten mijn expertise, dan verwijs ik door naar een functioneel optometrist die is aangesloten bij de FON. Dit is een samenwerkingsverband van oogspecialisten, die net als ik anders kijken naar problemen.
Observatie of gesprek op of tijdens school:
Het kan zijn dat het kind problemen ervaart die op school niet bekend zijn of op school niet herkend worden. Op verzoek van de ouders of verzorgers kan ik dan ook meekijken op school. De leerkracht weet bijvoorbeeld niet goed hoe hij met een kind in de klas moet omgaan of de school heeft vragen over de problemen van het kind. Ik kan in de klas meekijken en een observatieverslag maken of uitleg geven aan de school of aan de leerkracht hoe tijdens de lessen met het kind om te gaan. Ik kan ook meer informatie geven over de problematiek.
Schriftelijk verslag:
In sommige gevallen kan het voor school of een andere hulpverlener of instantie die binnen het gezin of bij het kind betrokken niet duidelijk zijn welk probleem er bij het kind is of wat de hulpvraag is en wat er aan gedaan kan worden. Ik kan dan aan de hand van een screening en intake een samenvatting maken en dit verslag naar hen toesturen. In dit verslag vertel ik welk probleem het kind heeft. Voor dit verslag heb ik wel schriftelijke toestemming van de ouders/verzorgers nodig.
Informatieavonden of workshops:
Ik geef ook informatieavonden en workshops voor scholen, kinderopvang- of sportorganisaties of ouderverenigingen die meer informatie willen over de ontwikkeling van reflexen en sensomotriek of bewegen en leren. In overleg met desbetreffende organisatie kan ik een bijeenkomst of een workshop op maat maken om meer over dit alles te vertellen.